Cum afectează ecranele dezvoltarea copiilor


Autor: Jelena Bartolović Vučković, logoped
În lumea digitală de astăzi, expunerea la ecrane este aproape inevitabilă – atât pentru adulți, cât și pentru copii. Dar cât timp petrecut în fața ecranului este sigur? Și cum influențează tehnologia dezvoltarea limbajului, cognitivă și emoțională a copiilor?
În ultimii ani a apărut termenul de „sindrom al copiilor digitali” sau „autism digital” – o stare în care utilizarea excesivă a ecranelor poate genera dificultăți de comunicare la copii, asemănătoare cu tulburările de socializare.
Cum afectează ecranele creierul copilului?
Expunerea timpurie la dispozitive electronice poate suprasolicita sistemul nervos și poate cauza:
- Întârzieri în dezvoltarea limbajului și vorbirii
- Probleme de concentrare și atenție
- Tulburări de comportament și emoționale
- Dificultăți de învățare și comunicare socială
Tot mai des, observăm copii mici care pot repeta cuvinte din desene animate în engleză, dar întâmpină dificultăți în a comunica în limba maternă sau a se juca independent cu alți copii.
Cât timp în fața ecranului este sigur?
Organizația Mondială a Sănătății (OMS) și Academia Americană de Pediatrie (AAP) oferă următoarele recomandări:
- Copii până la 2 ani – nu ar trebui expuși la ecrane. În această perioadă, cel mai bine învață prin interacțiune directă cu adulții și cu mediul înconjurător.
- Excepție: video-call-uri cu părinți sau bunici, în care copilul participă activ la comunicare.
- Copii 2–5 ani – până la 1 oră pe zi. La această vârstă, copiii pot învăța lucruri utile din conținut de calitate – situații sociale, cuvinte noi, cântece etc.
- Supravegheați conținutul: să fie interactiv, educativ și non-violent
- Urmăriți împreună conținutul și discutați-l pentru a-l înțelege și aplica în viața reală
- Copii peste 6 ani – odată cu școala, copiii au adesea propriile dispozitive, iar timpul și conținutul devin mai greu de controlat.
- Limitați timpul în fața ecranului, conform vârstei
- Educați copiii despre beneficiile și riscurile conținutului digital
- Discutați despre siguranța online, date personale și reguli de partajare
Este important ca timpul petrecut în fața ecranului să nu înlocuiască somnul, activitatea fizică, jocul cu ceilalți copii, timpul petrecut cu familia și învățarea.
Riscuri ale utilizării excesive a ecranelor
- Accese de furie sau frustrări la oprirea dispozitivului
- Tulburări de somn și odihnă de calitate redusă
- Dificultăți școlare și scăderea performanțelor
- Lipsa interacțiunilor sociale reale și anxietate
- Stil de viață sedentar și risc de supraponderabilitate
- Atenție scăzută și incapacitate de concentrare în activități normale
Ce pot face părinții?
Părinții sunt modele pentru copii. Studiile arată că timpul petrecut de mamă în fața ecranului influențează direct dezvoltarea limbajului și a comunicării la copiii sub 2 ani.
Când părintele este ocupat cu telefonul, oportunitățile de schimb social cu copilul scad.
Idei pentru înlocuirea timpului la ecran cu joc și învățare activă
În loc de ecrane, propuneți copilului:
- Gătit, organizarea lucrurilor sau exerciții fizice
- Experimente amuzante (ex: ce se întâmplă cu o bomboană în oțet)
- Crearea de surprize pentru cei dragi (desene, figurine din plastilină)
- Construirea de forturi din perne
- Plimbări sau planificarea unei excursii în familie
- Alegerea fotografiilor pentru albumul familiei
- Citirea unei cărți și discuții sau desen pe baza ei
- Puzzle-uri și ghicitori
Ecranele nu sunt dușmanul – cheia este echilibrul
Ecranele nu sunt rele dacă sunt folosite conștient. Cu limite clare, exemplu personal și timp de calitate petrecut cu copiii, putem susține o dezvoltare sănătoasă în era digitală.
Despre autor:
Jelena Bartolović Vučković este logoped autorizat și specialist ESCF în tulburările de fluență a vorbirii. Are o experiență îndelungată în sistemul medical, concentrându-se pe bâlbâială și tulburări de fluență a vorbirii, disfagie și tulburări neurologice de limbaj și vorbire. Este doctorand la Facultatea de Medicină a Universității din Split, cu interes special în disfagie la pacienți cu scleroză multiplă.
Surse:
- APA: How screens affect kids
- Mustonen, Torppa & Stolt (2022). Screen Time and Children’s Language Development. Children (Basel), 9(10)
- Mayo Clinic – Screen time guidelines
Atenționare privind suplimentele alimentare:
ESPRICO® este destinat copiilor mai mari de 5 ani și adulților.
Suplimentele alimentare nu înlocuiesc o dietă variată și echilibrată și un stil de viață sănătos.
A nu se lăsa la îndemâna copiilor mici. A nu se depăși doza recomandată.